Teleuniversitatea TV – istorie, misiune și impact comunitar

A luat fiinţă în climatul de efervescenţă profesională şi reformă instituţională care a caracterizat Universitatea din Craiova în perioada imediat următoare după Revoluţia Anticomunistă din decembrie 1989.

Decizia inspirată a conducerii instituţiei noastre de a avea un post propriu de televiziune s-a finalizat prin câştigarea licenţei de emisie pentru canalul 36 offset 2P, în partaj cu S.c. RADIOELLE s.r.l.

Ulterior, societatea menţionată a renunţat la partaj, iar Teleuniversitatea TV a rămas singură pe frecvenţa precizată. Principala motivaţie a înfiinţării postului de televiziune al Universităţii din Craiova a fost legată de necesitatea diversificării formelor de comunicare ale acesteea şi de transmitere a cunoştinţelor de specialitate către studenţii învăţământului deschis la distanţă.

Acest post a fost şi a rămas, eminamente, un mijloc vizual de exercitare a rolului educativ al Universităţii în comunitatea craioveană şi în spaţiul social-cultural al zonei. În evoluţia de 11 ani a postului Teleuniversitatea TV s-au conturat trei perioade distincte:

De constituire şi legitimare în mass-media, care au presupus obţinerea:
a) Licenţei audiovizuale nr. TV038/17 iunie 1993, eliberată de
Consiliul Naţional al Audiovizualului (prelungită, apoi, cu 9 ani, în 25 martie 2004);
b) Autorizaţiei tehnice de funcţionare nr. TV98/12 mai 1995;
c) Spaţiului adecvat de instalare a echipamentelor specifice şi organizarea acestuia, inclusiv procurarea dotărilor de interior.

În această etapă foarte importantă, postul Teleuniversitatea TV a fost coordonat, în calitate de director, de conf.univ.dr. Vintilă Filipescu, care s-a confruntat cu toate dificultăţile inerente naşterii şi punerii în funcţiune a unui post de televiziune. Echipamentele tehnice au fost procurate printr-o generoasă donaţie a Fundaţiei Europene a prof.univ.dr. Iosif Constantin Drăgan, fiind deosebit de performante. S-a format din mers un colectiv de specialişti – pentru emisie, montaj, pentru operatori imagine şi reporteri, redactori, realizatori – alcătuită aproape în totalitate din tineri studenţi (care au adus cu ei în studio entuziasmul, dinamismul şi dorinţa de afirmare).

De asemnea, au fost încheiate diferite contracte şi acorduri, cum ar fi contractul de preluare a emisiunilor postului PRO TV şi retransmiterea acestora, acordul cu Euronews de preluare gratuită a unor programe, cu Institutul Cervantes din Bucureşti pentru difuzare materiale audio-video ş.a.

Din 23 ianuarie 1996, Teleuniversitatea TV a început să emită zilnic, cu program propriu timp de o oră şi jumătate (17.30-19.00), având inclusiv o emisiune specială de ştiri, iar în restul timpului orar erau preluate programele PRO TV.

Acest post universitar a reprezentat o veritabilă şcoală de televiziune pentru formarea studenţilor ca specialişti în domeniu. De altfel, peste 140 de tineri, care au învăţat tainele meseriei în acest studio, ulterior s-au angajat în cadrul unor posturi naţionale şi locale de televiziune, precum: PRO TV,
Antena 1, Antena 3, Acasă TV, Realitatea TV, Money Chanel TV, TVR Craiova, TVS şi TV Oltenia.

De configurare a unei identităţi proprii şi de afirmare prestigioasă pe piaţa audio-vizuală comunitară. Această etapă a început în 8 sept. 2004 şi s-a desfăşurat până în 30 sept. 2006, când conducerea postului a fost asigurată, în calitate de director, de prof. univ. dr. Dumitru Otovescu.

Colectivul postului, alcătuit până în 2004 aproape în exclusivitate din studenţi proveniţi de la specializările tehnice, a fost reorganizat şi întinerit, fiind implicaţi şi angajaţi mai mulţi studenţi de la specializările de profil, precum Sociologie, Comunicare şi Relaţii Publice, din cadrul Universităţii din Craiova. De asemenea, s-a lucrat pe posturi cu angajaţi permanenţi şi colaboratori, s-au făcut promovări şi angajări definitive. Ca urmare, s-a putut construi nucleul unui colectiv de profesionişti, care a devenit competitiv, dovadă că, ulterior, cei mai mulţi dintre aceştia au fost angajaţi de alte posturi de televiziune, naţionale şi locale, care le-au oferit condiţii superioare de salarizare.

Cea mai importantă schimbare care s-a produs în această etapă a fost legată de conţinutul şi durata grilei de programe. Astfel, s-a trecut la emisie de 24 de ore din 24, cu programe în totalitate ale postului, din care 11 ore au fost acoperite cu emisiuni producţie proprie şi 13 ore videotext (incluzând
informaţie de cultură generală şi de utilitate publică).

Majorarea considerabilă a spaţiului de emisie a presupus o suprasolicitare a întregii aparaturi tehnice, devenită, între timp, uzată fizic şi depăşită funcţional. De luni până vineri era, între orele 9.00 şi 11.00, Matinal în direct, iar apoi între 12.00 şi 15.00 se reluau emisiunile din seara precedentă, iar între 18.30-21.30 postul avea emisiuni proprii, reluate în continuare până la orele 00.30. În restul timpului (11.00-12.00, 15.00-18.30, 00.30-09.00) se emitea videotext.

Întreaga activitate a postului a fost subsumată unui concept generic, cu efectul scontat de brand „Educaţie şi informaţie pentru integrare socială”. În consecinţă, toate emisiunile s-au realizat cu scop direct de educaţie ştiinţifică, juridică, politică, estetică, religioasă, muzicală, tehnică etc.

Preţul eforturilor organizatorice şi reformatoare a fost compensat de rezultatele sondajelor de opinie, care au indicat, pe de o parte, creşterea ponderii telespectatorilor, de la 2,7% în 2004 la circa 20% în iunie 2006, şi, pe de altă parte, de formarea unui grup permanent de telespectatori fideli acestui post local.

De reînnoire a colectivului şi de înlocuire a echipamentelor tehnice de bază, fapt realizat printr-o investiţie în valoare de circa 10 miliarde lei vechi, obţinută de conducerea Universităţii de la Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului. Astfel, s-au achiziţionat 4 linii de montaj, un
emiţător digital, 10 camere de filmat, 4 video, 10 calculatoare de ultimă generaţie, 1 car TV de emisie în direct. Grafica emisiunilor s-a schimbat radical, ajungând la nivelul posturilor naţionale, s-au îmbunătăţit condiţiile de lucru în redacţie şi pe platou.

Din data de 1 oct. 2006 la conducerea postului Teleuniversitatea TV se află ec. Florentin Gust.

Unii angajaţi ai postului au „crescut” odată cu acesta, precum Cristian Nicolae (emisie), Dumitru Balaci (montaj şi operator imagine), Carmina Vlad (realizator), Niculina Buzatu (realizator), Claudiu Mic (operatori imagine) şi au rămas în colectivul Tele ”U” (cum este cunoscut postul), în timp ce alţii mai tineri, precum Bogdan Rusu, Cosmin Doriţă (operatori imagine), Oana Cătănoiu (prezentator ştiri), Arthur Andriţoi (realizator), Cosmina Ţenovici (realizator), Luiza Bilţ, Denisa Pîrvu, Alina Stancu, Raluca Mirea, Alina Radu, Cristina Vrăşmaşu (reporteri), Cătălin Bălună (montaj şi operator imagine) s-au fomat din mers, sub oblăduirea celor dintâi, dovedind talent şi ataşament pentru munca în televiziune.

Fragment publicat din „Universitatea din Craiova. Monografie. 1947–2007”.
Text reprodus integral.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.